برگی از "جهاد اکبر" امام امت (ره)

تحصیل یقین از دو راه ممکن است:یکی تامل و تفکر در دلایل و مبادی دین و حقانیت شرع مقدس اسلام و دیگری توجه به ذات مقدس الهی وتضرع و خضوع در پیشگاه با عظمت او.
عافیت که در روایات آمده آن چیزی نیست که ما در عرف خود مان ازآن تعبیر به عافیت طلبی می کنیم، که انسان در کنجی خزیده و در میدان جهاد وارد نشده با وظایف بزرگ زندگی مواجه نگردد. بلکه مراد، عافیت در اعتقاد و عمل و محفوظ ماندن از وساوس شیطانی و نفسانی است.انسان در میدان جنگ هم باید از پروردگار هم طلب عافیت کند یعنی از او بخواهد که دچار شک و ترس و تزلزل نشود

نایب امام زمان، امام خامنه ای

برگی از "جهاد اکبر" امام امت (ره)

امام خمینی

تا نیرو و اراده جوانى دارید مى‏ توانید هواهاى نفسانى، مشتهیات دنیایى و خواسته ‏هاى حیوانى را از خود دور سازید. لیکن هر چه سن بالا رود ریشه گناه در قلب قویتر و محکمتر مى‏ گردد تا جایى که کندن آن از دل ممکن نیست...

 

« بسم الله الرحمن الرحیم »

تا نیرو و اراده جوانى دارید مى‏ توانید هواهاى نفسانى، مشتهیات دنیایى و خواسته ‏هاى حیوانى را از خود دور سازید.
؛ لیکن هر چه سن بالا رود ریشه گناه در قلب قویتر و محکمتر مى‏ گردد تا جایى که کندن آن از دل ممکن نیست.
توبه با لفظ اتوب إلى اللّه تحقق نمى‏ یابد؛ بلکه ندامت و عزم بر ترک لازم است.
با خلق خدا حسن سلوک داشته، نیکو معاشرت کنید و با نظر عطوفت و مهربانى به آنان بنگرید.
با بندگان خوب و صالح خدا نیکى کنید.
کسى که دیگر مسلمانان از دست و زبان و چشم او در امان نباشند، در حقیقت مسلمان نیست.
اهانت به بنده خدا اهانت به خداست.
کسى که دنبال هواى نفس رفت و از شیطان متابعت کرد، بتدریج به صبغه او درمى‏ آید.
اهل آخرت با هم در صلح و صفا هستند؛ قلبهایشان مملو از محبت خدا و بندگان خداست‏
محبت بندگان خدا همان ظلّ محبت خداوند است.
قرآن کریم امانت بزرگ خداست؛ علما و روحانیون امانتدار الهى هستند.
وظایف اهل علم خیلى سنگین است؛ مسئولیت علما بیش از سایر مردم مى‏ باشد.
در روایت است که وقتى جان به حلقوم مى رسد، براى عالم دیگر جاى توبه نیست.
اگر عالمى منحرف شد، ممکن است امتى را منحرف ساخته، به عفونت بکشد.
اگر عالمى مهذّب باشد، اخلاق و آداب اسلامى را رعایت نماید، جامعه را مهذّب و هدایت مى‏ کند.
در نفسى که مهذّب نشده، علم حجاب ظلمانى است.
علم نور است، ولى در دل سیاه و قلب فاسد دامنه ظلمت و سیاهى را گسترده‏ تر مى ‏سازد.
علمى که انسان را به خدا نزدیک مى‏ کند، در نفس دنیا طلب باعث دورى بیشتر از درگاه ذى الجلال مى‏ گردد.

جهاد اکبر ص ۶۹