انتظار ویرانگـــر!

ای انسان! تویی خلاصه ارکان و انجم و افلاک. ولی چه سود که خود را ادراک نمی کنی. هنوز نفهمیدی موقعیت تو در چه مقامی قرار گرفته است. از کجا آمده ای و به کجا باید بروی. نفس را اگر از خودت دور کردی بدان که در نهایت قرب پروردگاری و اگر از محرمات پروردگار اجتناب نکنی همه کارهایت بی فایده است.

آیت الله عبدالکریم حق شناس

انتظار ویرانگـــر!

 انتظار معکوس

 برداشت قشری از مردم از مهدویت و قیام و انقلاب مهدی موعود این است که صرفا ماهیت انفجاری دارد؛ فقط و فقط از گسترش و اشاعه و رواج ظلم ها و تبعیض ها و اختناق ها و حق کشی ها و تباهی ها ناشی می شود؛ نوعی سازمان یافتن است که معلول پریشان شدن است..

 

برداشت قشری از مردم از مهدویت و قیام و انقلاب مهدی موعود این است که صرفا ماهیت انفجاری دارد؛ فقط و فقط از گسترش و اشاعه و رواج ظلم ها و تبعیض ها و اختناق ها و حق کشی ها و تباهی ها ناشی می شود؛ نوعی سازمان یافتن است که معلول پریشان شدن است.
 آنگاه که صلاح به نقطه ی صفر برسد ، حق و حقیقت هیچ طرفداری نداشته باشد، باطل یکه تاز میدان گردد، جز نیروی باطل نیرویی حکومت نکند ، فرد صالحی در جهان یافت نشود، این انفجار رخ می دهد و دست غیب برای نجات حقیقت – نه اهل حقیقت، زیرا حقیقت طرفداری ندارد – از آستین بیرون می آید. علیهذا هر اصلاحی محکوم است، زیرا هر اصلاح یک نقطه ی روشن است؛ تا در صحنه ی اجتماع نقطه ی روشنی هست دست غیب ظاهر نمی شود. برعکس، هر گناه و هر فساد و هر ظلم و هر تبعیض و هر حق کشی ، هر پلیی ای به حکم این که مقدمه ی صلاح کلی است و انفجار را قریب الوقوع می کند  رواست، زیرا « اَلغایاتُ تُبَرِّرُ المَبادی» ( هدف ها وسیله های نا مشروع  را مشروع می کنند). پس بهترین کمک به تسریع در ظهور و بهترین شکل انتظار ، ترویج و اشاعه ی فساد است.
این جاست که گناه ، هم فال است و هم تماشا، هم لذت و کامجویی است و هم کمک به انقلاب مقدس نهایی. اینجاست که این شعر مصداق واقعی خود را می یابد:

در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد              طاعت از دست نیاید گنهی باید کرد

این گروه طبعاً به مصلحان و مجاهدان و آمران به معروف و ناهیان از منکر با نوعی بغض و عداوت می نگرند ، زیرا آنان را از تأخیر اندازان ظهور و قیام مهدی موعود ( عجل الله تعالی فرجه) می شمارند ، برعکس ، اگر خود هم اهل گناه نباشند ، در عمق ضمیر و اندیشه با نوعی رضایت به گناه کاران و عاملان فساد می نگرند، زیرا اینان مقدمات ظهور را فراهم می نمایند.

----------------------------------------
منبع: قیام و انقلاب مهدی (ع) از دیدگاه فلسفه و تاریخ - استاد مرتضی مطهری