مهدویت در كلام حضرت امام محمد باقر(ع)

تحصیل یقین از دو راه ممکن است:یکی تامل و تفکر در دلایل و مبادی دین و حقانیت شرع مقدس اسلام و دیگری توجه به ذات مقدس الهی وتضرع و خضوع در پیشگاه با عظمت او.
عافیت که در روایات آمده آن چیزی نیست که ما در عرف خود مان ازآن تعبیر به عافیت طلبی می کنیم، که انسان در کنجی خزیده و در میدان جهاد وارد نشده با وظایف بزرگ زندگی مواجه نگردد. بلکه مراد، عافیت در اعتقاد و عمل و محفوظ ماندن از وساوس شیطانی و نفسانی است.انسان در میدان جنگ هم باید از پروردگار هم طلب عافیت کند یعنی از او بخواهد که دچار شک و ترس و تزلزل نشود

نایب امام زمان، امام خامنه ای

مهدویت در كلام حضرت امام محمد باقر(ع)

مهدویت در کلام امام باقرآنحضرت در جایی دیگر در مورد بهبود وضع معیشتی اجتماع و مردم چنین می فرمایند: "همه اموال جهان در نزد مهدی (عج) گرد می آید آنچه در دل زمین است و آنچه بر روی زمین است آن گاه مهدی (عج) به مردم می گوید : بیایید و این اموال را بگیرید این ها همان چیزهایی است كه برای به دست آوردن آن ها قطع رحم كردید و خویشان خود را رنجانیدید ‘ خون ها ی به ناحق ریختید و مرتكب گناهانی شدید))


اشاره:
بیشترین روایات و اخباری كه در زمینه معارف دینی و اسلامی به ما رسیده است، از جانب امام باقر و امام صادق (ع) بوده است زیرا در دوره آن امامان بزرگ فرصتی مناسب فراهم گشت تا آنان بتوانند ظرائف و نكات دقیق دینی را برای هدایت بشریت ارائه نمایند از جمله اموری كه در سخنان و گفتار امام باقر به طور كامل مورد تبیین قرار گرفته است، مساله مهدویت می باشد كه به جلوه هایی از آن اشاره می نماییم:

تسلط كامل حضرت مهدی (عج) بر عالم :
بی شك نمی توان حكومت مهدوی را محدود در یك گوشه خاص جهان نمود و حضرت مهدی را به یك نژاد خاص مربوط كرد بلكه آن حضرت متعلق به تمام عالم می باشد و دولت و حكومت وی بر تمام جهان می باشد چنان چه قران كریم سیطره ی آن حضرت را بر تمامی زمین می داند و می فرماید ((ان الارض یرثها عبادی الصالحون)(1ِ). یعنی زمین را بندگان شایسته به ارث خواهند برد كه امام باقر در ذیل این آیه می فرمایند: (( این افراد (صالحون)همان یاران مهدی(ع) در آخر الزمان خواهند بود ))(2ِ).

و در جای دیگر فرمودند : (( گویا یاران حضرت مهدی را می بینم كه بر خاور و باختر گیتی مسلط شده اند و هیچ چیز در عالم نیست مگر آن كه از آنان فرمان می برد ))(3ِ).

ایجاد اقتصادی سالم و مفید در جامعه بشری:
عدم برنامه ریزی صحیح، ویژه خواری، تبعیض و ....از اموراتی هستند كه زندگی رفاهی و معیشتی دنیا را فلج می كند و راه یك زندگی متعادل و سعادت مندانه را برای تك تك افراد از میان برمی دارد. به طور حتم اگر منابع و ثروت های خدادادی با یك برنامه ریزی صحیح و همچنین مدیریتی متعهد و كار امد در كلیه جوامع تقسیم گردد شاهد اقتصادی با بركت و با بازدهی كلان خواهیم بود و این رویه در حكومت حضرت مهدی به طور كامل محقق خواهد شد . در آن دولت كریمه،هر نیازمندی به امال و حوائج خود خواهد رسید و آن حضرت چنان بذل و بخشش به افراد جامعه می نماید كه حتی پیامبران گذشته چنین كاری را نكرده اند و كار به جایی می رسد كه دیگر كسی یافت نمی شود كه بتوان به او كمك كرد و همه مردم به تمكن مادی و اقتصادی سرشاری دست خواهند یافت.

امام باقر در این باره چنین فرمودند:(( حضرت مهدی در سال دوبار به مردم مال می بخشد و در ماه دو بار امور معیشت به ان ها می دهند . تا نیاز مندی به زكات باقی نماند . صاحبان زكات زكات خود را نزذد فقراء می آورند ولی آن ها نمی پذیرند . پس آن ها زكات خویش را در كیسه هایی قرار می دهند و در اطراف خانه ها بگردند تا محتاجی پیدا كنند ولی مردم بیرون می آیند و می گویند : ما احتیاج به پول شما نداریم .سپس آن حضرت چنان دستبه بخشش اموال می زند ‘ به طوری كه تا ان روز كسی این چنین بخشش اموال نكرده باشد ))(4ِ).
آنحضرت در جایی دیگر در مورد بهبود وضع معیشتی اجتماع و مردم چنین می فرمایند: (( همه اموال جهان در نزد مهدی (عج) گرد می آید آنچه در دل زمین است و آنچه بر روی زمین است آن گاه مهدی (عج) به مردم می گوید : بیایید و این اموال را بگیرید این ها همان چیزهایی است كه برای به دست آوردن آن ها قطع رحم كردید و خویشان خود را رنجانیدید ‘ خون ها ی به ناحق ریختید و مرتكب گناهانی شدید))(5ِ).

رشد عقلی و تكامل معرفتی بشریت :
یكی از آرمان های عظیم انبیاء الهی گسترش علم ومعرفت در میان مردم بوده است، عقلانیتی كه در پرتو آن بتوان به سعادت و پیشرفت كاملی دست یافت . چنان چه حضرت امیر المومنین می فرمایند : (( خداوند به سوی مردم پیامبران را فرستاد تا فطرت آنان را بیدار نمایند و نعمت های فراموش شده را به آن ها تذكر دهد وبا آنان اتمام حجت نماید و نیروهای پنهانی و عقول آنان را باور نماید.6ِ))

از برنامه های اصلی حضرت مهدی نهادینه كردن فرهنگ تعلیم و تربیت دینی و اسلامی و عقل محوری در میان مردم می باشد و ظرفیت علمی و معرفتی آنان را به حد كمال خواهند رسانید. این مطلب را در حدیثی از امام باقر چنین می خوانیم :(( قائم ما به هنگام قیام نیروهای عقلانی مردم را تمركز می دهد و منت الهی خویش را بر سر مردم خواهد گذاشت و خردها و دریافت ها ی عقلی را به كمال می رساند و دانش آنان را گسترش می دهد .. ))7

در حكومت عدل جهانی دیگر ضعف و خلاء فكری و معرفتی وجود ندارد و ریز و درشت اجتماع از منابع سرشار علمی و عقیدتی سیراب می شوند و حتی زنان خانه دار نیز از آن بی بهره نمی مانند. امام باقر در این باره فرمودند : (( در زمان حكومت مهدی (عج) به همه مردم حكمت و علم می آموزند تا جائی كه زنان در خانه ها با كتاب خدا و سنت پیامبر قضاو ت می كنند . قران كریم حضرت مهدی را به آب فرب و گوارایی تشبیه می كند و می فرماید : (( قل ارایتم ان اصبح ماءكم غورا فمن یاتیكم بماء معین )) 8ِ

یعنی اگر اب حیات شما در زمین فرو رود چه كسی آن اب روان را برای شما خواهد آورد . كه امام باقر در حدیثی زیبا این آب گوارا را به وجود مقدس حضرت مهدی و گسترش علم ومعرفت وكمال در میان بندگان خدا تاویل می نمایند و هم چنین می فرمایند :(( این آیه در باره امام قائم نازل شده است یعنی كیست كه امام شما را آشكار كند كه شما را از اسمان و زمین آگاه سازد و از حلال و حرام و آمین خدا مطلع كند..))(9ِ)

امید است كه خداوند متعال همه ما را از دوستان و یاران آن حضرت در غیبت و ظهورشان مقرر فرماید "انشا الله."

----------------------------------

پی نوشت ها :
1ِ- قران كریم – انبیاء-105ِ
2ِ- تفسیر مجمع البیان – ذیل آیه 105ِ انبیاء
3ِ-موعود امام مهدی – كتاب سوم –ص 452ِ
4ِ- بحارالانوار – ج 52ِ –ص39ِ
5ِ-غیبت نعمائی -237ِ
6ِ- نهج البلاغه-33ِ
7ِ- بحارالانوار- ج52ِ-ص236ِ
8ِ- قران كریم –ملك -30ِ
9ِ- كمال الدین –ج1ِ-325ِ

منبع : بنياد فرهنگي حضرت مهدي موعود عجل الله تعالي فرجه الشريف