نماز امام زمان(عج)، تجلي توحيد

آنقدر که این انسان، این حیوان دو پا، در عالم فتنه و فساد می کند هیچ موجود دیگری نمی کند. و آنقدری که این حیوان دو پا محتاج تربیت است هیچ حیوانی محتاج نیست.

امام خمینی (ره)

نماز امام زمان(عج)، تجلي توحيد

نظر آیت الله جوادی آملی درباره نماز امام زمان حضرت مهدی عج

یكي از والاترين اعمال مستحب، نماز امام زمان حضرت مهدی (عج) است. كه همراه دعاي پس از آن، از صدر تا ساقه‏اش، مدرسه توحيد است. در اين نماز جمله توحيد كه واسطة العقد و بيت الغزل سوره مباركه فاتحة الكتاب است: ﴿اِيّاكَ نَعبُدُ واِيّاكَ نَستَعين﴾ صدبار تكرار مي‏شود. كه گوياي سرّي عميق است: نمازگزاري كه صدبار توحيد تلقي كند و آن را به گونه‏اي كه ﴿اِيّاك﴾ را كه مفعول است بر ﴿نَعبُد﴾ و ﴿نَستَعين﴾ مقدم دارد، به قلب خويش تلقين سازد (در حالي كه هر دو جمله چه در بخش استعانت و چه عبادت، مفيد حصرند) به توحيد ناب بار مي‏يابد.

 

 

نماز، پرچم دين و نردبان عروج به مقام عبوديت است و امامان هدايت كه راهنمايان طريق وصول به قرب حق‏اند، بر اقامه اين مهم همت گمارده‏اند. نمازهاي متنوعي از پيامبر خدا و امامان نور گزارش گرديده است كه افزون بر صورت عبودي‏شان، كلاس درس ارزشمندي از معارف الهي‏اند.
يكي از والاترين اين اعمال مستحب، نماز امام زمان(عج) است. كه همراه دعاي پس از آن، از صدر تا ساقه‏اش، مدرسه توحيد است. در اين نماز جمله توحيد كه واسطة العقد و بيت الغزل سوره مباركه فاتحة الكتاب است: ﴿اِيّاكَ نَعبُدُ واِيّاكَ نَستَعين﴾[1] صدبار تكرار مي‏شود. كه گوياي سرّي عميق است: نمازگزاري كه صدبار توحيد تلقي كند و آن را به گونه‏اي كه ﴿اِيّاك﴾ را كه مفعول است بر ﴿نَعبُد﴾ و ﴿نَستَعين﴾ مقدم دارد، به قلب خويش تلقين سازد (در حالي كه هر دو جمله چه در بخش استعانت و چه عبادت، مفيد حصرند) به توحيد ناب بار مي‏يابد.
هريك از اين عبارات توحيدي در هر ركعت يكصد مرتبه تكرار مي‏شود و چون اين عبارات دربردارنده دو حصر است، نمازگزار مجموعاً چهارصد مرتبه موحدانه توحيد را تمرين كرده است؛ آن‏گاه به چنين كسي دستور مي‏دهند دعاي بعد از نماز را بخواند و عارفانه بگويد: يا محمد يا علي! يا علي يا محمد! اكفياني فإنكما كافياي.[2] اين دستور در پي توحيد مي‏آموزاند كه اول هر امر مهم، باور و عمل بر اساس توحيد است و سپس در جهت توحيد، توسل به وسائل و توسيط واسطه. هرگز اين نماز نمي‏آموزاند كه ائمه(عليهم‌السلام) به تنهايي كافي‏اند، به طوري كه آنان معاذ الله همتاي با خدا يا بعد از آن ذات اقدس ربوبي ولي مستقل در تأثير باشند بلكه وقتي كسي 400 بار به توحيد شهادت داد و سپس به محضر اولياي خدا عرضه داشت كه فإنكما كافياي[3] بدان معناست كه شما نمايندگان خداي كافي هستيد.
اين معني همانند دستوري است كه در آداب زيارت اهل بيت و قرائت زيارت جامعه كبيره وارد شده است كه چون به حرمي از ذوات مقدس اهل‏بيت مشرف مي‏شويد، قبل از خواندن زيارت جامعه و در حالي كه هنوز به مضجع نوراني و ملكوتي آن معصوم بار نيافته‏ايد، صد بار كلمه توحيد (الله اكبر) را تكرار كنيد، تا كنار ضريح مطهر برسيد؛ آن‏گاه به قرائت زيارت جامعه لب بگشاييد. زائري كه اين ادب توحيدي را به جا آورد، وقتي در زيارتش مي‏خواند كه بكم فتح الله، و بكم ختم الله و بكم ينزل الغيث و الرحمة و بكم يمسك السماء أن تقع علي الأرض[4] مي‏داند كه ائمه(عليهم‌السلام) وسايط و مجراي فيض خالقيت‏اند. همان طوري كه فرشتگان مدبرات امرند ﴿فَالمُدَبِّرتِ اَمرا﴾.[5] چون تدبير آن‏ها فقط با اراده و اذن خداست. زيارت وجود مبارك امام زمان(عج) اين تأثير را دارد و نماز وجود مباركش درس توحيد است.


امام مهدی موجود موعود: صفحه 101


[1] ـ سوره حمد، آيه 5.
[2] ـ المصباح في الادعيه، ص 235؛ جمال الاسبوع، ص 280.
[3] ـ المصباح في الادعيه، ص 235؛ جمال الاسبوع، ص 280.
[4] ـ البلد الامين، ص302؛ من لايحضره الفقيه، ج2، ص615.
[5] ـ سوره نازعات، آيه 5.

منبع: http://www.esraco.org

مطالب مرتبط